Kurser med Mums i höst
MUMS miljömat ANNONSERA
OM MUMS
KONTAKT
HemRåvaranMiljö & HälsaReceptVeckans matNäringsberäkningarNytt & NoteratHandla & Äta
2015-05-27 | WWF lanserar köttguide
2015-05-27 | All svensk mjölk ska berikas med Vitamin D
2015-05-25 | Ekojuice med svarta vinbär
2015-05-25 | Sugen på glass?
2015-01-14 | Välkommen till MUMS
Avokado lunchsallad hälsomat smalmat
Ägg- och räksallad med avokado och grönt
Fräscha sallader är läcker hälsosam lunchmat. Gör dem tillräckligt mättande med brytbröd och avokado. Proteinrika med ingredienser som skalade räkor och ägg. Fänkål, tomater och gröna blad ger bra smak.
rasande god gröt på rabarber 2015-05-25 | Rabarbergröt
Gröt lägger sig som bomull kring magen säger ett gammalt talesätt. Koka en rasande god grov gröt på rabarber och dinkelgryn. Äntligen tycks nyttiga och lite annorlunda grötar åter finnas på menyn.
bonusmat rester rotfrukter rabarber 2015-05-20 | Pytt med morot och zucchini
Stek pytten antingen av råa eller kokta rotfrukter och potatis, lök förstås och gärna någon annan grönsak som zucchini eller paprika för fin färg och smak. Blanda också i skinka, kassler, korv eller kanske lax. Bönor är också ett alternativ. Stekt ägg eller äggulor vill de flesta han till sin pytt...
primör glasrabarber kompott närodlat 2015-05-20 | Rabarberkompott
Vårens första rabarber är vackert röd; den har fått för lite sol. Så här i början på säsongen är den dessutom härligt krispig och svidande syrlig. Mums. Serverar du kompotten med rostat strössel av mandel och kokos behövs varken grädde eller glass.
fetaost filodegspiroger nässelpiroger 2015-05-19 | Grekiska piroger med fårost och spenat
Piroger av alla slag är bra buffémat, uppskattade på picknicken och som fredagsmys. Piroger går nästan alltid att förbereda. Kanske till Pingstafton? Grekiska piroger bakas av tunna, tunna ark färdig filodeg. Fyll dem som här med spenat, mangold, nässlor, grönkål eller andra gröna blad och salt grekisk fetaost. Satsen ger 16 piroger.
2015-05-18 | Linssallad på små svarta linser och kryddgrönt
Här kommer en favorit bland linssalladerna. Smakar lika bra till lunch, middag som på buffébordet. Utan tillbehör är salladen också råkost tillsammans en lite "tunnare" lunch eller middag. Som vegetarian bör man äta minst 1 portion linser, ärter eller bönor om dagen för att få tillräckligt med protein och mineraler.
 
Hitta din favoritrestaurang på www.ekokrogar.se